Berätta med film

Begreppet storytelling har använts flitigt de senaste åren, men det är verkligen ingenting nytt. Det handlar om att skapa en berättelse som gör det lättare att minnas, bli berörd och känna engagemang, i jämförelse med till exempel strikt information.

För att skapa en trovärdig berättelse, behöver vi vädja till både hjärta och hjärna. Fakta och statistik talar till förnuftet. Att väcka hopp, längtan eller tröst talar till känslor, precis som om budskapet är estetiskt tilltalande. Trovärdighet skapas genom att det till exempel är en erkänd forskare som uttalar budskapet eller att en trovärdig institution står bakom budskapet. Att låta filmens målgrupp (t.ex ungdomar med missbruksproblem) själva föra sin talan kan också vara ett effektivt sätt att skapa trovärdighet.

Vem ska berätta din historia?

En films målgrupp är de personer eller grupper som vi önskar beröra. Det kan vara allt från kunder och medborgare till patienter eller klienter. När vi planerar en film, är en av de viktigaste frågorna vem som ska kommunicera filmens budskap till målgruppen. Säg att du önskar få fler ungdomar med missbruksproblem att besöka en mottagning för att få hjälp. Är det då en behandlare, en förälder, en neutral speakerröst eller en ungdom som ska föra filmens budskap till tittarna? Om du vill berätta vad ditt företag har att erbjuda, är det då du själv som bör vara i bild, eller kan det vara mer effektivt att en kund berättar om ditt företag? Här kan du se några exempel där filmens målgrupp också  för fram filmens budskapet.

Utvägs boende

Film om samhällsfrågor, Storytelling
Utvägs boende

Filmen om Anna

Film om samhällsfrågor, Storytelling
Filmen om Anna

Vem vill jag vara, vad ska jag bli?

Film om samhällsfrågor, Storytelling, Video för sociala medier
Vem vill jag vara, vad ska jag bli?

Hugo besöker Familjerättsbyrån

Film om samhällsfrågor, Storytelling
Hugo besöker Familjerättsbyrån

En mix av känslor och fakta

Ett effektivt sätt är att blanda en berättelse från målgruppen med experters uttalande. Det skapar både känslor och trovärdighet. Trovärdighet skapas alltså genom att det till exempel är en erkänd forskare som uttalar budskapet eller att en trovärdig institution står bakom. Att mixa med att låta målgruppen för budskapet själva föra sin talan är ett effektivt sätt att skapa både engagemang och igenkänning. Här ser du några sådana exempel.

Film om Social resursförvaltning

Film om samhällsfrågor, Informationsfilm
Film om Social resursförvaltning

Kontrollera livet – en film om tvångssyndrom

Film om samhällsfrågor, Utbildningsfilm
Kontrollera livet – en film om tvångssyndrom

KRIS Livsstilskoordinator

Film om samhällsfrågor, Informationsfilm
KRIS Livsstilskoordinator

Sten och Sonny – en fyrtioårig behandlingsrelation

Utbildningsfilm
Sten och Sonny – en fyrtioårig behandlingsrelation

Gärdsås transitboende – Göteborgs Stad

Film om samhällsfrågor, Informationsfilm, Video för sociala medier
Gärdsås transitboende – Göteborgs Stad

Simlyftet – alla barn ska kunna simma

Film om samhällsfrågor, Informationsfilm
Simlyftet – alla barn ska kunna simma

Gikt – en smärtsam historia

Föreläsningar, Utbildningsfilm
Gikt – en smärtsam historia

En film om flyktingmottagandet på Göteborgs Centralstation hösten 2015

Film om samhällsfrågor, Informationsfilm, Video för sociala medier
En film om flyktingmottagandet på Göteborgs Centralstation hösten 2015

Ibland är ren information det rätta

Storytelling i all ära, men ibland är en filmad föreläsning eller ren fakta det bästa för uppdraget. En filmad föreläsning kan göras mer levande och engagerande genom att flera kameravinklar används att klippa mellan och att variera med textgrafik.

Gikt – en smärtsam historia

Föreläsningar, Utbildningsfilm
Gikt – en smärtsam historia